Full kontroll med Min bedrift: - Jeg går aldri tilbake

Backe gikk bort fra gammeldagse metoder og satset digitalt. Det ga umiddelbare resultater.

På Jessheim er Backe i full gang med å bygge tre blokker med totalt 70 leiligheter. Foran dataskjermen sitter formann Ole Anders Fletsten og bestiller byggematerialer på nettet. Så ringer telefonen – igjen.

– Her er det konstant avbrytelser, men det er en del av jobben, sier Fletsten.

Likevel forstyrrer ikke avbrytelsene formannen. Etter at han for nesten et år siden gikk over til Maxbos nettbutikk og digitale tjeneste Min bedrift mister han ikke oversikten.

– Jeg går aldri tilbake til slik jeg gjorde det før. Da bestilte jeg kun over telefon eller e-post, og hadde ikke kontrollen jeg har i dag, sier han.

Ole Anders Fletsten

Ole Anders Fletsten i Backe.

Bedre kontroll

Formann og produksjonsleder Fletsten sitter foran datamaskinen og bestiller varer som skal leveres til torsdag. I løpet av en måned blir det produkter for flere hundre tusen kroner. Alt fra grunnmurspapp og konstruksjonsvirke til plast og isolasjon står etter hvert på formannens egen favorittliste.

– Her får jeg en enkel og oversiktlig tilgang til alle Maxbos produkter, og kan legge til produkter etter hvert som jeg ser at vi trenger dem. Når bestillingen er klar er det bare å trykke send. Det skjer gjerne hjemme på kvelden når alt har roet seg, sier Fletsten, som har opprettet et eget prosjekt i Min bedrift for leilighetene på Jessheim.

Min bedrift

Inne i Min bedrift-portalen har Fletsten oversikt over alle sine favorittprodukter.

Flere i Backe, inkludert Fletsten, har bidratt med innspill i utviklingen av den digitale løsningen og nettbutikken.

– Maxbo har virkelig lyttet til oss, og tjenesten har utviklet seg mye siden første gang jeg prøvde den. Nå fremstår den som en brukervennlig nettbutikk, med en rekke gode tilleggstjenester. Det gir meg mye bedre oversikt og kontroll, sier formannen, som gjerne anbefaler tjenesten til andre i samme situasjon.

Full oversikt

I dag kommer sjåføren med varer bestilt fra Maxbo. På lastebilen ligger fire pakker med både rupanel og lektere. Tidligere, da Fletsten kun la inn bestillinger over telefon, kunne han ofte bli usikker på hva han hadde bestilt. Når varene kom var det vanskelig å vite at alt var med, men det har endret seg.

– Nå er det full oversikt og sammen går vi gjennom ordren. Én ting mindre å bekymre seg over, sier han.

Selv om det meste av varene ligger i nettbutikken, er det fortsatt et par anledninger hvor formannen må ta opp telefonen og ringe Maxbo.

– Hvis vi skal ha spesialvarer, som for eksempel panel malt i en spesiell farge, må vi fortsatt ta en telefon. Men det er en stor forskjell på å ringe en gang i blant, og det å ringe for hver bestilling.

Backe Romerike

Fletsten går gjennom ordren med sjåføren.

Flere ser fordelene

Ina Holdø, strategisk innkjøper i Backe, setter stor pris på de nye digitale løsningene.

– Når man først begynner å bestille digitalt, så legger man til rette for mye bedre oversikt og kontroll. I dag er de yngre generasjonene vant til å bruke digitale verktøy. For dem oppleves det som en stor forenkling å kunne handle på nett. Her har Maxbo vært flinke til å lytte til våre innspill og lage en løsning som fungerer godt, sier Holdø. Likevel presser hun ikke tjenesten over på de ansatte i Backe.

– De som er motiverte går foran og skaper gode brukerhistorier som kan inspirere andre som trenger litt mer tid for å ta i bruk nye løsninger. Men nå ser flere og flere de store fordelene med å samle bestillingene sine på ett sted.

Registrer deg