Bli Min bedrift-bruker!
Vilkår Maxbo Proff
1. Parter
«Selger» er LØVENSKIOLD HANDEL AS, representert ved det Maxbo-varehuset du handler fra, omtalt som «selger», «vi», «vår», «vårt», «oss», «Maxbo». «Kunden» er virksomheten du representerer, omtalt som «du», «deg», «din», «ditt».
2. Omfang
Vilkårene gjelder handel i alle kanaler inkludert telefon, e-post, nettbutikk og direkte i våre varehus.
3. Tilgang til å handle
Bare navngitte personer kan handle på vegne av ditt firma, og bare til de prosjektene du gir personene tilgang til. Du har ansvar for å vedlikeholde oversikten over kontaktpersoner, prosjekter og tilganger for dine ansatte. Dette styrer du eller de du gir rollen som «administrator» i vår netthandelsportal Min bedrift (proff.maxbo.no).
4. Priser
Alle priser er uten merverdiavgift (mva) hvis ikke annet er spesifisert. Dine avtalepriser er tilgjengelige i vår netthandelsportal Min bedrift ved innlogging. Generell prisregulering gjennomføres to ganger per år, 1. april og 1. oktober. Prisendringer ut over dette varsles senest 1 måned før de begynner å gjelde. Vi forbeholder oss retten til å korrigere feilprisede varer og tjenester uten varsel.
Hvis vår innkjøpspris øker mer enn 3% fra tilbudet er gitt til levering skal skje, har vi anledning til å endre prisen til deg tilsvarende etter først å ha varslet om endringen. Hvis prisendringen utgjør mer enn 5% av kjøpsverdien på en vare kan du heve kjøpet på varen. Heving må skje skriftlig før levering og senest innen 14 dager etter at du fikk melding om prisøkningen.
Frakt er ikke inkludert i prisen.
5. Tilbud
Alle tilbud fra oss er basert på våre vilkår. Din bestilling anses som aksept av vårt tilbud. Prisen forutsetter samlet leveranse, og du kan ikke ta ut enkeltposter av tilbudet.
6. Bestilling
Du må oppgi prosjekt, leveringsadresse og referanse (personnavn) ved bestilling. Vi sender ordrebekreftelse når bestillingen er registrert. Hvis ordrebekreftelsen inneholder feil eller avvik må du ta kontakt med oss omgående, og senest innen bestillingsfristen for valgt leveringsalternativ, slik at vi har mulighet til å rette opp avviket før varene transporteres til deg.
Frist for bestilling av lagerlagte varer for ordinær levering neste dag er kl 13. Andre bestillingsfrister gjelder ved presisjonslevering, hasteleveranser, bestillingsvarer osv. Se https://proff.maxbo.no/footer/leveringsalternativer for informasjon om våre leveringsalternativer, bestillingsfrister og priser.
Hvis en bestilt vare ikke er lagervare, og må bestilles fra vår leverandør, kan vi endre vår opprinnelige ordrebekreftelse hvis leverandøren ikke kan levere som tidligere antatt. I slike tilfeller må du godkjenne ordrebekreftelsen før vi bestiller varene fra vår leverandør.
Hvis du ikke har kreditt hos oss, og du bestiller varer vi ikke lagerfører, kan vi be om at inntil 100% av ordreverdien forhåndsbetales før vi bestiller varene fra vår leverandør.
7. Levering
Vi leverer varene i henhold til vår ordrebekreftelse. Levering skjer i henhold til Incoterms 2010 EX WORKS (ansvaret for varene går over til deg når de er gjort tilgjengelige på vårt lager, varehus eller avtalt leveringssted).
Ved levering av varer i bulk, spesialproduksjon eller ikke-standard forpakning, er det levert kvantum som bestemmer prisen. Ved bestilling av varer som ikke er lagervarer i standard forpakning (f.eks. trelast i løpende lengder), kan vi levere inntil 10% mer enn bestilt mengde.
Du har ansvar for at vi kan levere som avtalt, inkludert sørge for egnet adkomst for bil helt fram til losseplass. Hvis forhold på din side vanskeliggjør eller forsinker leveringen, og vår bil har planlagt flere leveranser samme dag, kan vi:
a) fakturere deg for merkostnader ved venting iht. gjeldende satser
b) utsette leveringen til deg for å overholde avtalt leveringstid overfor andre kunder
Hvis vi ikke har blitt varslet om forsinkelser eller ønske om utsatt levering innen bestillingsfristen for valgt leveringsmåte, forbeholder vi oss retten til å belaste deg for full fraktavgift. Hvis varene allerede er klargjort for levering når vi får melding om utsettelse, kan vi fakturere eventuelle ekstrakostnader endringen medfører.
Hvis det ikke er noen tilstede fra din side som kan motta leveransen, kan vi avtale muntlig at varene leveres uten signatur. Vi vil da anføre navn på den som har akseptert leveransen. Leveransen anses som levert når varene forlater bilen. Varemottaket skjer for din regning og risiko.
Hvis leveransen medfører kraning ut over den tiden vi har estimert til lossing av varene på grunn av forhold på din side, f.eks. ventetid, leilighetspakking eller at hindringer må flyttes, forbeholder vi oss retten til å belaste deg for medgått tid iht. gjeldende satser.
Hvis du ikke kan motta varene til avtalt tid, vil salgssummen likevel forfalle til betaling. Vi vil da lagre varene midlertidig for din regning og risiko.
8. Uavhentede varer
Bestillinger på uavhentede varer vil bli annullert 7 dager etter avtalt tidspunkt for henting. Hvis uavhentet ordre inneholder:
a) bestillingsvarer, kan vi uansett fakturere for disse.
b) varer som er ressurskrevende å klargjøre for henting (eksempelvis plukking av større mengder), kan vi fakturere for medgått tid.
9. Betaling
Betalingen skal skje i henhold til vår faktura. Vi kan fakturere delleveringer separat. Hvis du ikke har kreditt hos oss, skal betaling skje kontant eller på forhånd.
Betalingen skal skje uoppfordret og uten tilbakehold. Betaling anses ikke utført før beløpet står på vår bankkonto. Motregning av andre krav du måtte ha mot oss kan ikke skje uten etter skriftlig samtykke eller rettskraftig dom. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente p.t. på 14% p.a. Purregebyr påløper.
Vi har salgspant i leverte varer inntil kjøpesummen med tillegg av eventuelle omkostninger og renter er betalt fullt ut.
Hvis du ikke har tilstrekkelig innvilget kreditt hos oss, kan vi kreve at betryggende sikkerhet stilles. Vi har rett til å heve avtaler om fremtidige leveranser hvis du misligholder dine betalingsforpliktelser eller hvis vi antar at det kan skje. Ved mislighold kan vi kreve at alle fakturaer forfaller til betaling umiddelbart, uavhengig av forfallsdato på tidligere fakturaer.
10. Forsinkelser
Leveringstidspunktet som er angitt i ordrebekreftelsen gjelder. Hvis dere velger å ikke motta leveransen når bilen ankommer losseplass innenfor avtalt leveringstidspunkt, er det ikke å betrakte som en forsinkelse. Det er ikke å betrakte som en forsinkelse hvis sen levering skyldes forhold på din side, forhold vi ikke har herredømme over, som forsinket levering fra produsent eller underleverandør, eller forhold som omfatter Force Majeure.
Hvis vi ikke kan levere til avtalt tid eller vi ser at forsinkelse er sannsynlig, skal vi informere deg snarest mulig. Beskjed om forventet leveringstid skal oppgis. Tilsvarende skal du varsle oss snarest mulig hvis du ikke kan motta leveransen. Vi blir da i fellesskap enige om ny leveringstid.
Hvis forsinkelsen er vesentlig, kan du heve bestillingen av varer som ikke er levert. Heving må gjøres skriftlig og uten ugrunnet opphold.
Ved slik heving har du krav på dekning av dokumentert merkostnad for alternative vare. Du kan ikke påberope deg andre misligholdskrav for forsinkelse enn dette.
11. Retur
Salgbare og lagerførte varer kan returneres etter avtale med oss. Du må kunne dokumentere at varene er kjøpt hos oss. Byggkjemi og bestillingsvarer kan ikke returneres. Uberettiget eller ikke-godkjent retur vil bli avvist.
Varen må ha ubrutt emballasje uten støtskader eller lignende. Det kan ta inntil 4 virkedager før returvarer blir hentet. I denne perioden er det ditt ansvar å tildekke, oppbevare og sikre varene på forsvarlig måte, og unngå at de utsettes for skader eller forringelse.
Ved kreditering trekker vi fra et returgebyr på 15% av varens pris i henhold til faktura. Du må dekke omkostninger til returtransport. Hvis returen skyldes feil fra vår side, dekker vi returtransporten.
12. Reklamasjon
Ved levering må du umiddelbart undersøke varene for å avdekke om de er i samsvar med bestillingen. Undersøkelsen må være grundig, og tilsvare beste praksis i bransjen. Hvis det er synlige skader på varen, skal du ta bilder som viser skaden. En vare som det skal reklameres på skal lagres forsvarlig i påvente av retur.
Transportskade eller avvik i antall kolli eller mengde skal noteres på fraktbrev, følgeseddel eller annet transportdokument. Du må påvise skader eller mangler for transportør (f.eks. lastebilsjåfør).
Hvis du senere avdekker en skade eller mangel som du ikke kunne oppdage ved mottak, skal du informere oss umiddelbart, og senest innen 8 dager, med dokumentasjon av avviket.
Reklamasjonsretten for byggematerialer gjelder kun varer som er tilgjengelig for inspeksjon og som ikke er montert eller bearbeidet. Ved reklamasjon på kvaliteten må hele partiet sees under ett, og hele partiet må derfor være tilgjengelig for inspeksjon av oss eller produsenten.
Krav kan under ingen omstendigheter fremmes senere enn tre måneder etter mottak av varen.
13. Ansvar og mangler
Vi er forpliktet til å avhjelpe mangler som skyldes feil i konstruksjon, materiale eller tilvirkning ved at vi utbedrer eller bytter ut varen. Vårt mangelsansvar omfatter ikke feil som skyldes:
a) dine spesifikasjoner,
b) feil oppstått etter at du har overtatt varen, f.eks. som følge av uriktig lagring, bruk eller mangelfullt vedlikehold,
c) normal slitasje og forringelse, eller
d) din uriktige montasje eller reparasjon.
Vårt ansvar omfatter bare mangler som viser seg innen ett år fra den dag varen ble levert.
Hvis utbedring av mangelen medfører inngrep i noe annet enn selve varen, er du ansvarlig for arbeidet og kostnadene med dette.
Transport i forbindelse med utbedring av mangler skjer for vår regning og risiko. Du må følge våre instruksjoner om forsendelsesmåte. Hvis varen befinner seg på et annet sted enn opprinnelig leveringssted, må du dekke våre merkostnader i forbindelse med utbedringen.
Hvis du har reklamert på en vare uten at det foreligger en mangel som vi har ansvar for, har vi rett til kompensasjon for arbeid og kostnader reklamasjonen og transporten har påført oss.
Hvis vi ikke oppfyller våre forpliktelser ved en reklamasjon innen rimelig tid, skal du gi oss en siste rimelig frist. Hvis vi fortsatt ikke oppfyller våre forpliktelser, har du rett til enten:
a) å sørge for utbedringen selv for vår regning, forutsatt at du gjør dette forsvarlig og på rimeligste måte,
b) å kreve prisavslag på inntil 20% av avtalt kjøpesum, eller
c) heve avtalen hvis mangelen er vesentlig.
I alle tilfellene skal kommunikasjonen foregå skriftlig. Hvis du velger å heve kjøpet på grunn av vesentlig mangel, og du er påført dokumenterbart tap, kan du kreve erstatning for inntil 20% av avtalt kjøpesum.
Vi har ikke ansvar for indirekte tap, inkludert driftstap, tapt fortjeneste, tapt besparelse eller andre økonomiske konsekvenstap, med mindre vi har utvist grov uaktsomhet.
14. Force majeure
Partene kan la være å oppfylle sine forpliktelser i vilkårene hvis hindringen er utenfor deres kontroll, var vanskelig å forutse og umulig eller urimelig byrdefull å overvinne. Slike hindringer omfatter streik, lockout, maskinskade, strømstans, brann, eksplosjon, vannmangel, ishindringer, oversvømmelse, transportvanskeligheter, mangel på råvarer, manglende leveringsevne hos underleverandør, havari, epidemi, mobilisering, krig, blokade, inn- og utførselsforbud og lisensnektinger.
Hvis en part ikke kan oppfylle vilkårene som følge av force majeure, skal den andre part varsles umiddelbart. Varselet skal inneholde en beskrivelse av hindringen og tidspunkt for når hindringen forventes å opphøre. Parten skal straks informere den andre part når hindringen er opphørt.
15. Skriftlighet og endringer av vilkår
Krav til skriftlighet kan oppfylles ved bruk av e-post eller annen elektronisk korrespondanse som kan dokumenteres i ettertid, inkludert lagrede opptak av nettmøter (Skype, Teams o.l.).
Du kan ikke sette inn dine egne vilkår eller kommentarer i en bestilling som er i strid med våre vilkår. Du kan ikke overdra dine rettigheter eller vilkår uten vårt skriftlige samtykke.
Vi kan endre innholdet i vilkårene og kundeavtalen med 30 dagers varsel.
16. Tvister
Tvister som ikke kan løses gjennom forhandlinger skal avgjøres i ordinære domstoler ved selgers verneting.
17. Personvern
Maxbo er opptatt av ditt personvern. Se vår personvernerklæring her.
18. HMS
Maxbo er opptatt av helse, miljø og sikkerhet (HMS). Se vår HMS-erklæring og datablad for relevante produkt. Du må sørge for at alt personell under din myndighet er kjent med og overholder alle HMS-krav som gjelder for produkter du kjøper av oss.
19. Miljø
Maxbo har et sterkt miljøengasjement. Vi omsetter derfor ikke produkter fra regnskogtømmer. All vår trelast er FSC- eller PEFC-sertifisert, og kommer fra sertifiserte produsenter.
Vi ønsker å unngå salg av produkter som inneholder stoffer på myndighetenes OBS-liste, og produkter med egenskaper som kan gi helse- eller miljøskader.